maandag, september 29, 2008

Picnic 2008


Vrijdag heb ik de laatste dag van Picnic 2008 bezocht. Ondanks het feit dat ik vorig jaar ook al naar de conferentie op het Westergasfabriek terrein geweest was had ik enige moeite om de juiste bus te vinden. Op het terrein werd ik net als vorig jaar enthousiast door de manier waarop deze conferentie opgezet is. Het is echt een happening. Vorig jaar wist ik nog niet goed wat ik ervan kon verwachten waardoor alles wat meer indruk op me maakte. Dit jaar kwam ik beter voorbereid in Amsterdam en wist ik van te voren al welke lezingen ik wilde bijwonen. De eerste lezing was die van Matt Hansen die over zijn project A Swarm of Angels vertelde, een project waarbij een £1 miljoen kostende open-source film gemaakt wordt. Een ultieme vorm van crowdsourcing waarbij leden van de community helpen de film vorm te geven.

Daarna kwam de presentatie over Sell-A-Bend, helaas werd de spreker gehinderd door technische tegenslag waardoor hij zijn presentatie in twee delen moest geven. Ik heb er wel bewondering voor om als je op het podium staat en getroffen wordt door dit soort tegenslag vrolijk te blijven doorpraten. Sell-A-bend is een initatief waarbij artiesten hun muziek kunnen plaatsen op de website en mensen die geloven in de artiest (de zogeheten believers) geld kunnen doneren. Als een bepaalde artiest een bepaalde hoeveelheid geld toegezegd heeft gekregen van de believers dan wordt er een album uitgegeven, de winst wordt verdeeld tussen de artiest en de believers. Crowdfunding een album dus. Een van de artiesten die zo al een album heeft kunnen maken is Julia Marcell, een zangeres uit Polen.

Eileen Griffin kwam vertellen over het mij al bekende initatief Blurb waarbij iedereen zijn eigen boek kan uitgeven. Via de speciaal down te loaden software kan iedereen zijn eigen boek opmaken. Ook werkt Blurb samen met partners zoals Flickr. Wat ik niet wist is dat dit initatief zo succesvol was, Blurb kent reeds een half miljoen klanten en 125 miljoen unieke titels.

Labels: