maandag, maart 03, 2008

Daar werd ik even stil van

Eind vorig jaar is het stil geworden op mijn blog. Dit had een reden: ik ben sinds begin november bezig geweest met het halen van mijn rijbewijs. Sinds een maand heb ik het roze kaartje in mijn bezit. Maar bloggen en rijlessen volgen naast een volledige baan bleek een beetje teveel van het goede.... Maar wel een hoop leuke nieuwe dingen geleerd de computer is ook bij het volgen van rijlessen niet meer weg te denken:

Theorie: naast het al oude saaie theorieboek kun je ook via het internet een theoriecursus volgen via filmpjes.
Naast het oefenen van CD-rom kun je op het internet op allerlei sites tegen betaling theorie-examens oefenen.

Mijn eerste rijlessen heb ik gevolgd in een rijsimulator bij de ANWB in Rijswijk. Helaas kwam ik er te laat achter dat de TU delft ook een rijsimulator op de campus heeft staan waar je als medewerker of student van de TUD een flinke korting krijgt. Rijden in een simulator bij de ANWB is rijden in een halve, doorgezaagde auto: de achterkant ontbreekt maar de voorkant bevat alles wat een echte auto ook bevat. De weg voor je en de spiegels worden geprojecteerd. Gelukkig had ik geen last van Simulatorziekte, dit schijnt veel voor te komen bij mensen die een goed ontwikkeld evenwichtsorgaan hebben. Op YouTube is een filmpje te zien van rijden in de rijsimulator.

Na elke rijles heb ik via Google Earth mijn rit nagereden en de moeilijke punten met behulp van vlaggen vastgelegd: hierdoor kreeg ik na een aantal rijlessen een aardig beeld van het wegennet en zijn eigenaardigheden in en rond Delft.

Wat me nog het meest verbaasd heeft (en verontrust) was de manier waarop de examenuitslagen werden doorgegeven. Na het examen toetst de examinator iets in op zijn PDA en zegt dat je de volgende dag naar het gemeentehuis kan om je rijbewijs aan te vragen. Na je examen kreeg je dus geen enkel bewijs mee waarmee je zou kunnen aantonen dat je ook daadwerkelijk geslaagd was... gelukkig bleek het synchroniseren van de PDA feilloos verlopen te zijn en konden ze in de gemeente administratie terug vinden dat ik rijbevoegd bevonden was.
E-only is leuk maar soms ook wel een beetje eng...